Ze ontving in 2014 de ‘Duurzame Bouwvrouw Award’. Ellen van Acht van de stichting KUUB ademt duurzaamheid. “Je moet er niet alleen over praten, maar er ook daadwerkelijk mee aan de slag.” Sjoerd Geurts in gesprek met een vrouw met passie.
Waar staat KUUB voor?
“Wij richten ons als stichting op de particuliere woningeigenaar. Samen met bewoners ontwikkelen wij woningen. Wij wijzen hen met onze kennis en kunde de weg in de complexe bouwwereld. Wij stellen de mens centraal. Onze motivatie is dat we vinden dat we meer dingen kunnen maken voor een eerlijkere prijs. Wij geloven in de kreet ‘de keten op de kop, de klant voorop’ en ‘ontwikkel slim, bouw samen’. Je moet het anders insteken. Niet vóór de klant denken, maar mét hem. Daar ligt onze passie.”
Noem eens een voorbeeld?
“De Linie in Groningen is een nieuwbouwproject met achttien particuliere woningen waar KUUB min of meer is ontstaan. Ontwikkeld door een groep mensen. Maar collectief particulier opdrachtgeverschap lukt niet zonder professional. Een ontwikkelaar besteedt honderd procent van zijn tijd aan ontwikkeling. Als KUUB besteden we in diezelfde rol zeventig procent van onze tijd aan de mensen die bij een project betrokken zijn. We zetten hen in hun kracht zodat zij de ontwikkeling zélf kunnen doen. We werken dus niet als ouderwetse procesmanager, maar denken andersom. Vanuit de mensen. KUUB vindt dat professionele marktpartijen beter moeten samenwerken. De verantwoordelijkheid moeten pakken en de klant leveren wat er gevraagd wordt. Zonder uurtje factuurtje, maar door integraal te denken en samen op te trekken.”
Hoe past duurzaamheid in dit plaatje?
“Er wordt soms geroepen dat er nu pas vraag is naar duurzaamheid. Maar die vraag was er altijd al. Mensen wisten alleen niet wat ze precies moesten vragen. Daarom werden er andere keuzes gemaakt. Liever die uitbouw dan een warmtepomp, liever een tweekapper dan een energiebewuste tussenwoning. Dat had ook te maken met een hoge prijs voor energiemaatregelen die niet financierbaar waren. Je kreegt een financiering voor je woning op basis van je inkomen en er werd alleen maar gekeken naar hypotheeklasten. Of je nu 400 euro of 80 euro energiekosten per maand had, deed niet ter zake. Tot vandaag de dag is het nog steeds zo. Maar dat verandert binnen twee jaar. Op dit moment wordt er gesproken om de energierekening onderdeel van je hypotheek te maken. Dat je energielast onderdeel wordt van de waarde van je woning. Ik vind dat niet meer dan logisch. Daardoor krijg je meer geld van de bank om een label-A woning te kopen dan bijvoorbeeld een woning met label B. Dat is de nieuwe markt. Dat betekent dat nieuwbouwconcepten en renovatieconcepten straks financierbaar zijn.”
En dat er nieuwe kansen liggen voor bijvoorbeeld installateurs?
“Inderdaad. Het doel is dat je straks een energiezuinige woning oplevert tegen vaste onderhoudslasten voor bijvoorbeeld tien jaar lang. Dit doel bereik je alleen door integraal samen te werken met alle partijen die bij de bouw of renovatie betrokken zijn. Als KUUB brengen we mensen daarom met behulp van een energieadviseur zorgvuldig op de hoogte van alle duurzame kansen.”
De nieuwe supermarkt ‘Reimarkt’ helpt daarbij?
“Het blijkt zoals gezegd heel lastig voor mensen om zelfstandig de juiste keuze te maken op welke manier je je woning kunt verbeteren. Reimarkt is een supermarkt waar je duurzaam wonen koopt. Bij Reimarkt liggen kant-en-klare oplossingen in de schappen, van dubbel glas tot notaloze woningen. Gericht op jouw woning. Want zeventig procent van de huizen in Nederland bestaat uit dertig min of meer dezelfde woningtypen. Dat maakt een concreet voorstel eenvoudiger. Op dit moment zijn er al Reimarkts in Enschede en Bergen op Zoom.”
Dat vergt dus een andere rol van de installateur?
“Vaak vraagt een bewoner een installateur om een lagere energierekening, waarna de installateur meteen een offerte voor zonnepanelen voor de neus duwt. Maar dat was niet de vraag. Het klantproces moeten we anders aanpakken. In het noorden werken we als KUUB nu al samen met het lokale bedrijfsleven om op integrale wijze met de vraag van de klant om te gaan. Dan komt de installateur ergens binnen, maar adviseert hij vervolgens toch iets anders dan zonnepanelen, omdat dat de klant veel meer oplevert. Bijvoorbeeld dakisolatie. Vervolgens komt hij dus met een opdracht voor iemand anders naar buiten. Dat is echt niet zo moeilijk als het lijkt. In een latere fase komt die klant waarschijnlijk toch nog bij je terug voor zonnepanelen. Omdat je zo’n goed advies hebt gegeven. Integrale samenwerking.”
De stichting KUUB doet mee aan De Stroomversnelling, een landelijk initiatief van vier bouwers en zes woningcorporaties in Nederland die 111.000 huurwoningen energieneutraal wil maken. Het complete interview met Ellen van Acht is gepubliceerd in Henk & Fred, een magazine voor de hele elektrotechnische branche, uitgegeven door Oosterberg BV.
Geef een reactie