Het medialandschap verandert in een sneltreinvaart. Niet alleen jongeren zitten ’s avonds op de bank met hun smartphone of tablet op de schoot. Ook de oudere generatie heeft nieuwe technieken ontdekt. Crossmediale journalistiek speelt een steeds grotere rol. Toch is dit fenomeen niet nieuw. Nieuwsverhalen worden al veel langer via meerdere kanalen verteld. Dagblad Trouw maakte jaren geleden al van interessante onderwerpen een ‘papieren verhaal’ èn een video. De Telegraaf komt tegenwoordig dagelijks met een ‘journaal’ op de website.
Door nieuwsverhalen via meerdere kanalen aan te bieden, win je aan diepgang en bereik je een nieuw en jonger publiek. Dat concludeert ook de Rijksuniversiteit Groningen in een studie naar crossmediale journalistiek. De conclusie is dat je met crossmediale journalistiek het nieuwsverhaal zo ‘compleet’ mogelijk kunt vertellen en verschillende invalshoeken op diverse manieren belicht: zo leent televisie zich beter voor het overbrengen van emotie en beleving, terwijl de krant via gedrukte tekst uitleg en duiding biedt. Op een website verschaf je algemene informatie.
Ook voor bedrijven geldt dat ze op crossmediale wijze aan de weg zouden moeten timmeren. Toch durven veel bedrijven de crossmediale stap nog niet te zetten”, zegt professor Cor Molenaar, specialist in e-marketing. “Bedrijven geven veel geld uit aan drukwerk, maar als het om video’s gaat geven ze niet thuis”, zegt Molenaar. “Ze vinden het veel gedoe en hebben een bepaalde angst voor de camera. Maar als je er wel gebruik van maakt dan leidt tot tot een betere beleving. Als mens wil je zien, observeren en beleven. Dat kan met Video. Filmpjes koppel je bijvoorbeeld aan producten en plaats je dominant op de website. Bedrijven met filmpjes scoren hoger in Google. En YouTube is na Google de meest bezochte website ter wereld. Dus als bedrijf hoor je een YouTubekanaal te hebben.” De feiten geven Molenaar gelijk. Maandelijks wordt YouTube bezocht door één miljard kijkers, dagelijks worden er 65.000 nieuwe filmpjes op YouTube gezet.
Televisiemaker Peter Brinkman van Karakter TV was in het verleden werkzaam voor RTL en SBS. Tegenwoordig leidt hij ook nieuwe videojournalisten op. Zijn credo: “Zonder een filmpje ben je als bedrijf ouderwets.” Brinkman beweert dat er geen weg meer terug is. “Steeds meer bedrijven, overheden en non-profitorganisaties willen hun boodschap op YouTube kwijt. Dat kan op verschillende manieren. Je laat bijvoorbeeld zien hoe een product werkt. Die tutorialachtige filmpjes worden steeds populairder. Met filmpjes kun je daarnaast ook een gezicht geven aan de mensen achter je bedrijf. Je laat zien dat je professioneel personeel hebt, maar ook aardig personeel!”
Directeur Wouter de Wild van Ambiance Zonwering van der Wal in Hilversum werkt al heel wat jaren met video. “Met een filmpje kom je als bedrijf professioneel over en laat je zien wat je verkoopt, welke mensen er achter zitten en wat je productkennis is. Het is tastbaar en meetbaar! Hier komen mensen in de winkel vanwege het filmpje dat ze gezien hebben.”
Geurts Media onderstreept de conclusies. Wij krijgen wekelijks verzoeken van bedrijven die de stap durven te zetten. Die tekst, foto en film koppelen met elkaar. Voor meer informatie, bekijk onze website: www.geurtsmedia.nl of bekijk onderstaand filmpje.
Tot mijn volgende blog!
Sjoerd Geurts
Bedrijven op YouTube from Geurts Media on Vimeo.
Geef een reactie